четвер, 25 січня 2018 р.

Вітаємо ТЕТЯН та СТУДЕНТІВ

Зі святами 25 січня 2018 року


25 січня поєднало в собі два свята: це День великомучениці Тетяни та, звісно, улюблене свято молоді, День студента. До речі, саме студенти називають Тетяну своєю покровителькою.
Колектив бібліотеки-філії №14 вітає усіх студентів зі святом, та бажає їм успіхів у навчанні, гарної практики, сил і часу! Все у ваших руках.
З Днем студентів!

А також шле вітання усім Тетянам.

Як пісня дзвінко ллється,
Хай гарно так живеться,
Хай доля посміхається,
Здоров'я додається,
Хай буде свято на душі,
А серце щастям багатіє,
Хай водограй вирує почуттів,

Збуваються всі мрії!

понеділок, 18 грудня 2017 р.

Поради батькам

Як швидко та якісно навчити дитину читати?
Часто батьки починають вчити дитину читати літери так, як вони вимовляються в алфавіті: «М» — це літера «Ем», «Б» — це буква «Бе» і т. д. Та хіба ж це правильно?
 Пропонуємо методику швидкого і правильного навчання читанню, щоб ваш малюк до того, як сісти за шкільну парту, вже міг вільно прочитати будь-яку дитячу книгу для дошкільнят.
Основні правила:
1) Вибір методики. Найкраще буде, якщо ви купите буквар з яскравими картинками, який допоможе вашій дитині не занудьгувати під час читання.
2) Як правильно вчити голосні і приголосні? Спершу вчимо відкриті голосні, тверді: А, О, У, И, Е... Потім вчимо тверді дзвінкі приголосні: М, Л.. Важливо: вимовляти приголосні треба тільки звуками, тобто не Ме, не Ем, а просто «М» і все. Потім вчимо глухі і шиплячі звуки: Ж, Ш, К, Д, Т і т. д.
3) Обов’язково повторювати пройдений матеріал. Закріплення матеріалу дозволить швидше виробити правильний механізм читання у дитини.
4) Читаємо по складах. А ось тепер, коли ми вже вивчили частину звуків, треба навчити дитину читати по складах. Насправді це не так складно, як здається. Розберемо склад «Ма». Подивіться в букварі, як перша буква складу «М» біжить до другої букви «а». Ось так і треба вчити дитину читати по складах: «м-м-м-ма-а-а-а-а» — «м-м-м-ма-а-а-а-а».
5) Вчимо нескладні склади. Перші склади, яким ви повинні навчити дитину читати, повинні бути нескладними ( тобто складаютися з двох звуків), наприклад, МА, ЛА, НА, ПРО. Дитина повинна зрозуміти алгоритм цього читання по складах. Тоді через декілька днів дитина почне читати більш складні склади: ЖУ, ВЕ, ДО, тобто з шиплячими і глухими приголосними.
6) Вчимо складні склади. Поки ще рано переходити до читання книг, краще добре закріпити читання по складах, щоб дитина ґрунтовно зрозуміла механізм складання складів, а з них — вже слів. Починайте вивчати склади, в яких голосна йде попереду приголосної: АВ, ОМ, ВУС, ЕХ і т.д.
7) Вчимо читати перші прості слова. А ось вже тут можна починати вчити перші нескладні слова: МА-МА, РА-МА, МО-ЛО-КО.
8) Щоб навчити дитину добре читати, обов’язково стежте за вимовою складів. Увага: деякі батьки і навіть вчителі і вихователі в дитячих садах змушують дітей співати склади. Діти звикають до цього і починають співати їх постійно, при цьому навіть проміжки між словами не роблячи. Тобто «ма-ма-ми-ла-ра-му» співається такими дітьми на одному диханні. А деякі діти навіть примудряються співати весь текст абзацу, не роблячи пауз навіть коли стоять крапки, коми або окличні (запитальні) знаки. Тому: якщо ви вчите дитину читати, вчіть добре відразу — не дозволяйте дитині співати все підряд, обов’язково змушуйте її робити паузи між словами і між реченнями. Відразу навчіть дитину так: проспівали слово, пауза, проспівали друге, пауза.
9) У якому віці треба навчати дитину читати?Не квапте події. Якщо вашій дитині 3 або 4 роки, їй зовсім не хочеться сидіти над книгами, швидко читати чи складати букви в склади. В цьому віці ще рано починати вчити дитину читати, якщо звичайно, вона сама не виявляє особливого бажання оволодіти грамотою. Інша справа, 5 і навіть 6 років — в цьому віці дітей обов’язково треба навчити читати і писати основні фрази друкованими літерами («МАМА», «КОРОВА», «МОЛОКО»). Зазвичай з цим справляються вихователі в дитячих садах. Але ті діти, які не ходять в садок, обов’язково повинні отримати ці знання від батьків або бабусі з дідусем, або від репетитора. Справа в тому, що сучасна програма навчання в школі вже передбачає те, що дитина приходить у перший клас вже вміє читати по складах.

10) Вчимося граючи. Не намагайтеся відразу навчити дитину читати швидко або виразно. В першу чергу, вона повинна навчитися складати склади самостійно, читати їх у книжках, складати слова і пропозиції, тобто оволодіти технікою читання. Нехай спочатку це буде дуже повільно і трохи складно для дитини, але ви повинні спокійно виправляти її помилки. Адже гра — це завжди розслаблення, відсутність стресу. А саме це і потрібно, щоб дитина зрозуміла усе, що від неї вимагають дорослі.

середа, 12 квітня 2017 р.

Виховання підлітка

Особливості психічного розвитку підлітка (11-12 до 14-15 років).

Підлітковий вік є першим перехідним періодом від дитинства до зрілості. Якісні зміни, що відбуваються в інтелектуальній та емоційній сферах особистості підлітка (інтенсивний, нерівномірний розвиток і ріст організму, особистісні новоутворення та ін.), породжують новий рівень його самосвідомості, потреби у самоствердженні, рівноправному і довірливому спілкуванні з ровесниками і дорослими. Інтенсивний статевий розвиток зумовлює виникнення статевого потягу і пов'язані з ним переживання й інтереси.
         Зміни, що відбуваються в організмі дитини у перехідний період від дитинства до підліткового віку зумовлюються насамперед статевим дозріванням. Статеве дозрівання позначається на розвитку і функціях всього організму. Усе починається із змін в ендокринній системі. Посилюється діяльність гіпофізу, а його гормони стимулюють ріст тканин і функціонування залоз внутрішньої секреції (статевих, щитовидної залози та інших), що спричинює фізичний і фізіологічний розвиток. Відбувається стрибок у рості. У підлітковому віці спостерігається невідповідність у розвитку серця, судинної системи (артерій) і маси тіла.
 У дитинстві існує баланс у діяльності ендокринної та нервової системи. У підлітковому віці цей баланс втрачений, а новий тільки почав встановлюватися. Ця перебудова відображається на загальній неврівноваженості, дратівливості, руховій активності, періодичній апатії, в’ялості. У вищій нервовій діяльності підлітка спостерігаються суперечності. В одних випадках учні цього віку поводять себе цілком розсудливо, виважено, а в інших на ті самі стимули вони реагують неадекватно, надмірно емоційно.
Конфлікт – це наслідок невміння або небажання дорослого рахуватись з розвитком особистості в підлітковому віці і знайти підлітку нове місце поряд із собою. Дорослому потрібно будувати взаємовідносини із підлітком, як з іншим дорослим – дружнього характеру, змістовної співпраці з характерними для них нормами взаємної поваги, довіри, допомоги. Підліток чекає розуміння з боку дорослих. Співпраця дозволить дорослому поставити підлітка у становище свого помічника, товариша у різних справах, а самому стати для нього взірцем і другом.

четвер, 9 лютого 2017 р.

Психологічна консультація у бібліотеці

Психологічна допомога у бібліотеці

Все найкраще, що є на землі, починається з сім’ї. Мамина ласка, батьківська порада, бабусина доброта, дідусева мудрість, тепло хатнього затишку в колі рідних на все життя залишають глибокий слід у душі та серці кожної людини. Завжди якось по-особливому зворушливо, з великою теплотою згадується те родинне гніздо, з якого ми вийшли у світ широкий. Кожному буває необхідно поговорити відверто, віч-на-віч, особливо коли на серці тяжко і життя втрачає сенс. Для психолога немає заборонених тем, немає нічого в людині, що можна засуджувати, або вважати неприродним.
8 лютого 2017 року в бібліотеці-філії №14 група молодих батьків мала змогу в індивідуальному порядку поспілкуватися із психологом Оленою Загожою з міського Центру соціальних служб для сімї, дітей та молоді, обговорити проблеми в сім’ї, проблеми, які виникають у вихованні дітей.
Розмова «Сімя – елемент людського спілкування» стала основною темою другого засідання клубу бібліотеки «Родина, родина від батька до сина».
«У сучасному житті проблеми виховання дітей, мабуть, є у кожної родини. Розібратися, як правильно батькам поводити себе з дітьми в тій чи іншій ситуації, завжди нам допоможе  психолог», зауважила пані Оксана Мартинюк. Я дуже вдячна, що у бібліотеці-філії №14 організовані безкоштовні консультації психолога».

До засідання клубу бібліотекарі по темі розмови підготовили добірку цікавих матеріалів.

пʼятниця, 30 вересня 2016 р.

До Всеукраїнського дня бібліотек

Легенда про бібліотекаря


     Було у батька три сини. Перед смертю він подарував кожному по книзі і звелів розпорядитися подарунком як хто захоче і, розпорядившись ним, посадити на могилі батька по жолудю.
    Поховали батька. Як він сказав, так і зробили. Старший син продав свою книгу і купив щось потрібне для господарства. Середній поставив на видне місце, як пам'ять про батька. А молодший взяв свою книгу і пішов до людей. Куди б він не заходив, в кожній хаті давав почитати батькову книгу або читав і розповідав сам. І люди були дуже вдячні юнакові, годували його, давали притулок на ніч. А коли бували у його селі, то обов’язково відвідували могилу його батька і дякували за хорошого сина, який за допомогою розумної книги подарував їм багато гарних думок і зробив добрішими їхні серця.
    Пройшов час. Жолудь старшого сина згнив і пропав, середнього сина – дав кволий росток, який пожовтів і засох. А з жолудя молодшого сина почав рости молодий дубок, який перегнав берізки і сосни, пішов угору, розкинув назустріч небу і хмарам свої могутні гілки.
Багато весен і зим сплило по річці часу. Люди забули імена синів того батька. Але мудре насіння знань з мудрої батьківської книги дало міцні ростки. Ті знання передавалися з покоління в покоління, збагачувалися новими. Давно змінилося одне покоління іншим і тільки вічнозеленим залишається той дуб.
Така легенда - легенда про юнака-бібліотекаря, який приніс людям знання. Його справа стала безсмертною.

пʼятниця, 16 вересня 2016 р.

Корисні поради батькам

“Кілька порад батькам 
як зацікавити дитину читанням”

v Намагайтеся, щоб індивідуальне читання стало потребою дитини. Тому подавайте їй приклад, показуючи, як вам подобається читати. Тримайте вдома, в робочому кабінеті велику кількість книг та журналів. Нехай ваші діти бачать Вас за книгою кожного дня. !
v Давайте дітям дивитися ваші книжки. Читайте їм уривки з неї вголос. !
v Вибирайте і приносьте дітям книги, які відповідають їхньому віку та індивідуальним потребам (заняття спортом, догляд за тваринами), включаючи сюди і художню, і довідкову та пізнавальну літературу. !
v Вибирайте в бібліотеці книжки разом з дітьми. Дуже важливо вибирати про що читати. Якщо дитина читає неохоче, вибирайте книжки, сюжети яких змусять її всміхнутись. Якщо ви ще й спробуєте виразно прочитати кілька цікавих розділів, дитина обов’язково зацікавиться книгою. !
v Зацікавте дітей яким-небудь хобі чи діяльністю, котра потребує читання, і, головне, подобається їм. Конструюйте, грайте в настільні ігри, оскільки такі заняття потребують читання інструкцій, а надалі й потреби в більш повній інформації. !
v Заохочуйте дітей до листування з друзями, родичами, навіть з уявними улюбленими героями. !
v Розповідайте дітям про книжки, які ви читали в дитинстві, пропонуйте їм самим складати казки, вірші, історії. Записуйте їх в окремий зошит, прикрашаючи його малюнками. Пізніше дитина сама захоче перечитати ці записи вам або своїм друзям, брату,сестрі. !

v Не карайте дітей за будь-яку провину читанням.

понеділок, 5 вересня 2016 р.

Казка у житті дитини

РОЛЬ ДИТЯЧИХ КАЗОК У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ
Казка є невід'ємним елементом у вихованні дітей. Вона доступною мовою вчить дітей життя, розповідає про добро і зло. Діти легше розуміють казку, ніж прісну доросле мова. Тому якщо дорослі хочуть допомогти пояснити щось дитині, підтримати його, доведеться згадати мову дитинства - казку.
 Читаючи і розповідаючи казки, ми розвиваємо внутрішній світ дитини. Діти, яким з раннього дитинства читалися казки, швидше починають говорити правильно висловлюючись. Казка допомагає формувати основи поведінки і спілкування. Роль дитячих казок розвивати фантазію і уяву дитини, а так само його творчий потенціал.
Для читання казок важливо вибрати «правильне» час, коли дитина буде спокійним і в доброму гуморі. Можна робити це перед сном, коли є час обговорити казку. Читати потрібно із задоволенням і не відволікатися, це принесе більше користі і позитивних емоцій. Казки розширюють пізнання дітей. Форма сприйняття добра і зла у дорослих не є подібною. Діти не можуть сприймати інформацію в такій формі, їм необхідна образність, гра.
Роль дитячих казок у вихованні дітей не може бути не помічена. Дитина, представивши образи, вчиться розуміти внутрішній світ героїв, співпереживати їм і вірити в сили добра. Роль дитячих казок не обмежується тільки приємним проведенням часу. Казки можна розглядати як спосіб зняття тривоги у дитини.
За допомогою казок можна допомагати долати негативні сторони, що формується. Вибираючи казку для дитини обов'язково треба враховувати особливості психоемоційного розвитку вашого малюка. Дитячі казки розширюють словниковий запас малюка, допомагають правильно будувати діалог, розвивають зв'язну логічну мову. Не менш важливо зробити мова дитини емоційною, красивою, образною. Формується уміння ставити запитання. Так само у вихованні крім інтуїтивного формування основ усного мовлення, необхідно спеціальне навчання. Велике значення треба приділити конструюванню слів, пропозицій, словосполучень. Дуже важливий зв'язок між мовною та розумовою діяльністю дітей. Казка ще повинна сприяти спілкуванню.
Якщо звертати увагу на нелюбих і улюблених героїв дитини, можна вчасно виявити і скоригувати можливі психологічні проблеми дитини. Фантазію дитини легко направити як у позитивний, так і в негативне русло розвитку. Починати краще з чарівних казок мають простий сюжет. Виховання казкою має сприяти вихованню впевненості в собі і своїх силах.

Автор : МАЗУР О.І.